Aktuelt fra Skanderborg Rusmiddelcenter

18-01-2023

Brugerundersøgelse viser stor tilfredshed med Skanderborg Rusmiddelcenter

"Jeg tror, dette sted har været med til at redde mit liv." Sådan skriver en af deltagerne i en brugerundersøgelse, som vi for nylig har gennemført.

Undersøgelsen viser, at vores brugere generelt er meget tilfredse med behandlingen, og at de oplever, at den virker.

- Vi er rigtig glade for og stolte over, at så mange giver udtryk for, at vi er med til at gøre en positiv forskel i deres liv. Det er ikke nemt at gå ind ad vores dør og se i øjnene, at man har mistet kontrollen og fx drikker for meget. Det ligger os derfor meget på sinde at møde borgerne med respekt og forståelse, fortæller Charlotte Nielsen, der er afdelingsleder i Skanderborg Rusmiddelcenter.

Undersøgelsens resultater glæder også Claus Bloch, der er formand for kommunens arbejdsmarkedsudvalg.

- Vi har et velfungerende og dygtigt rusmiddelcenter i kommunen, som hjælper mange borgere, der står i en svær situation. Det kan vi se i de meget positive vurderinger, som det sociale tilsyn jævnligt laver af rusmiddelcentret. Men nu hører vi det også fra brugerne selv, og det har meget stor betydning, siger Claus Bloch. 

Stor tilfredshed med behandlerne 

Næsten 80 brugere har deltaget i undersøgelsen, som vi også lavede på samme tidspunkt i 2021 og med samme spørgeskema. Det er frivilligt at deltage, og alle medvirker anonymt.

I spørgeskemaet spørger vi bl.a. til oplevelsen af at komme i centret, af mødet med personalet og af behandlingen. 

Svarene viser en udbredt tilfredshed, fx svarer 100 procent af deltagerne, at de har et godt samarbejde med deres behandler, og 92 procent oplever en positiv effekt af behandlingen. 

Mellem 90-95 procent oplyser, at de er trygge ved at komme her i rusmiddelcentret, og at de vil anbefale centret til andre, der kunne have behov for behandling.

Vi vil se på åbningstiderne

Den laveste tilfredshed ses ved åbningstiderne, hvor "kun" 80 procent er tilfredse. Nogle efterlyser bl.a. bedre mulighed for samtaler efter almindelig arbejdstid, mens andre ønsker flere tider om morgenen. 

Vi har derfor sat gang i et arbejde med at afdække mulighederne for at ændre og eventuelt udvide åbningstiderne.  

For få kommer i behandling

Ifølge Sundhedsstyrelsen er 140.000 danskere afhængige af alkohol, og 585.000 har et skadeligt forbrug. Samtidig skønnes mindst 85.000 danskere at have et højrisikoforbrug af hash, kokain og andre stoffer.

Alligevel er det kun cirka 12 procent af dem, der kommer i behandling. Det hænger bl.a. sammen med, at det stadig er et tabu i det danske samfund. 

- Vi oplever, at mange tager tilløb i lang tid, endda flere år, inden de kontakter os, fordi det føles flovt og skamfuldt. Men de fortæller også, at de ville ønske, at de havde gjort det noget før. Især når de mærker lettelsen over at åbne op og få redskaber, der hjælper dem med at få styr på forbruget, fortæller Charlotte Nielsen og tilføjer:

- Problemer med alkohol og stoffer har store omkostninger både helbredsmæssigt, familiemæssigt og økonomisk. Derfor skal vi gøre alt for at sikre, at flere får kvalificeret hjælp - og at de får den tidligere.

Hvert år er ca. 300 borgere fra Skanderborg Kommune i behandling hos os. Størstedelen gennemfører behandlingen som planlagt og kommer videre i livet med kontrol over forbruget.

Fakta:

Det får man i Skanderborg Rusmiddelcenter, der er et tilbud i Skanderborg Kommune:

  • Gratis hjælp til at komme ud af et problematisk forbrug eller misbrug af alkohol, hash og andre stoffer
  • Behandling med veldokumenterede metoder
  • Gratis rådgivning og støtte til pårørende - både partner, børn og unge
  • Mulighed for at være anonym 
  • Ingen ventetid

Pressemeddelelse, udsendt 18. januar 2023

- Vi har borgere fra alle samfundslag i vores behandlingstilbud. Det er også skolelæreren, sygeplejersken, håndværkeren og direktøren, der har brug for hjælp til at ændre et alkoholforbrug, der har taget overhånd, fortæller Charlotte Nielsen.


Tilbage til forsiden

 

 

Seneste nyheder