Bryd vanen. Sådan kan du sænke dit alkoholforbrug

September 2022

Alkohol er blevet en vane for mange. Og det kan være svært at lægge livsstilen om, hvis du ikke tager en beslutning og handler. En alkoholfri periode - ligegyldig om den er kort eller lang - udfordrer dine vaner og gør dig bevidst om, hvor meget du plejer at drikke.

Alkohol og Samfund har lavet en guide med 3 trin til at nedsætte forbruget:
 

1. Overvej, hvad alkohol gør for dig:

  • Tænk over, hvornår det er nemt at droppe alkoholen, og hvornår det er svært.
  • Skriv en liste med dine grunde til at drikke mindre. 
  • Beslut dig for, hvordan dine alkoholvaner skal være: Hvor mange genstande om ugen? Hvornår? 

2. Forbered dig:

  • Fortæl dine nærmeste om dine nye mål for alkoholvaner. Det hjælper dig med at holde fast i din beslutning. 
  • Planlæg hvornår du drikker, og hvornår du ikke gør. 
  • Hav kun alkohol derhjemme, når du har planlagt at drikke. 
  • Begynd at drikke alkohol med færre procenter – drik vand til hver genstand. 
  • Vælg en dag, hvor du vil begynde at lægge dine alkoholvaner om. 

3. Start nye vaner:

  • Drik ikke alkohol i hverdagene.
  • Drik noget andet – fx alkoholfri vin og øl, sodavand eller vand. 
  • Bestil mindre drikkevarer, når du er ude – fx en lille øl i stedet for en stor eller drik noget med færre procenter. 
  • Drop alkoholen og gør noget andet – gå en tur eller snak med en ven. 
  • Drop alkoholen et stykke tid – se hvor mange dage, du kan undvære alkohol. 
  • Sig “Nej tak”.

3 fordele ved ikke at drikke alkohol

Sov godt
Du falder nemmere i søvn med alkohol. Men du sover dårligere. Uden alkohol får du et bedre søvnmønster med mere af den dybe søvn.

Tab dig
Der er næsten lige så mange kalorier i alkohol som i fedt. Derfor er en alkoholfri periode en måde at begrænse sit kalorieforbrug på.

Spar penge
Det kommer selvfølgelig an på dit forbrug – og hvor ofte, du går i byen i løbet af en måned.

Overvejer du at ændre dine alkoholvaner?

Ring til os på 87 94 75 80 – så tager vi en uforpligtende snak